Ako prekonať svoju komfortnú zónu?

Ako prekonať svoju komfortnú zónu?

Prekonávať komfortnú zónu nie je pre nikoho jednoduché. Aj keď niektorí s tým väčší problém než iní. Pritom bez tejto schopnosti sa v živote nezaobídeme. Potrebuješ napríklad nadviazať nové obchodné kontakty na recepcii, predstúpiť pred ľudí a presvedčiť ich o svojom názore, či osloviť dievča, ktoré sa ti páči.  V takýchto situáciách, ktoré nám spôsobujú diskomfort, sa ocitáme často.

Najjednoduchšou reakciou je vyhýbať sa týmto situáciám. Kto sa chce cítiť nekomfortne, keď nemusí? Zároveň je to však nemožné. Život nás tlačí do toho, aby sme rástli, učili sa a adaptovali na nové situácie. Bez odvahy vystupovať z našej komfortnej zóny môžeme premeškať množstvo životných príležitostí. Tu sú tri tipy, ako s tým bojovať efektívnejšie:

1.       Buď k sebe úprimný/úprimná

Keď ostávame v našej komfortnej zóne, zvyčajne si vytvoríme k tomu dostatočne racionálne dôvody, ktorým nakoniec aj uveríme. Nešiel som prezentovať na konferenciu, pretože som nemal čas. Nekonfrontoval som svojho kolegu, ktorý ma neustále zhadzuje, pretože by to nemalo zmysel. Sú to skutočné dôvody, alebo len výhovorky? Nie sú skutočnými dôvodmi strach z vystupovania pred ľuďmi či strach z konfliktu? Predstav si, že nejde o teba, ale o inú osobu. Zneli by tieto dôvody rovnako legitímne? Odpoveď nemusí byť vždy jednoznačná, ale ak k sebe nebudeme úprimní, nikdy ju nenájdeme.

2.       Hľadaj prijateľnejšie varianty

Snaž sa byť inovatívny. Mnohým robí problém napríklad „small talk“ s cudzími ľuďmi. Čo ale keby si začal s témou, ktorej sa dobre rozumieš? Napríklad včerajší futbalový zápas, móda, alebo mestská verejná doprava. Iným robí zase problém hovoriť pred skupinou ľudí. Čo keby ale išlo len o malú skupinu? Alebo čo ak sa s touto skupinou presunieš na nejaké menej rušné miesto? Ide len o to nachádzať v nekomfortných situáciách ich prijateľnejšie varianty.

3.       Rob malé kroky

Napokon už neostáva iná možnosť, ako prekonať svoj strach a jednoducho si vystúpiť zo svojej komfortnej zóny. Nájdi si mechanizmy, ktoré ťa to donútia spraviť. Rob malé kroky. Ak máš prezentovať projekt pred svojím šéfom, vyskúšaj si to najskôr s kolegom. To, čo ti naozaj pomôže, je uvedomenie si, že táto situácia nebola taká strašná, ako sa spočiatku zdala byť.

Ak zakopneš, je to úplne v poriadku. Najmä ak vtedy, ak dokážeš tieto neúspechy oceniť – sú totiž nevyhnutnou súčasťou učenia sa. Ľudia majú viac schopností než si myslia.

Chceš sa naučiť každý deň niečo nové? Sleduj nás na Facebooku.

Zdroj článku: Psycholotoday.com

Zdroj obrázku: Flickr.com/Bethy

    január 10, 2017/ by redakcia / in

    Diskusia

    bool(false)